Berøring skaber mere opmærksomhed om kroppen og afslapper
Uddrag: Lone Svinth har undersøgt, hvordan berørings-praksis bruges i forbindelse med 10 danske tumlinges (:børn på 1-2 år) læring og omsorg. Det kan for eksempel handle om blid massage af fingrene eller kroppen. 13 pædagoger bidrager med skrevne narrativer om deres oplevelser med den omsorgsfulde og plejende berøring og beskriver, hvordan det påvirkede deres relation til børnene samt hvordan det påvirkede børnenes følelsesmæssige trivsel og læring i dagplejen eller vuggestuen. Studiet trækker på Hundeide`s ide om zonen for intimitet og benyttes til at analysere ’berøringspraksis’. Pædagogerne beskriver blandt andet, hvordan berøring kan fremhæve børnenes sensitivitet og påvirke det det intersubjektive rum mellem pædagogerne og børnene. Pædagogerne beskriver også, hvordan småbørnene virker til at blive mere opmærksomme på deres kroppe og bliver mere afslappede og fleksible. Studiet inviterer politikere og pædagoger (som bruger denne praksis) til at udvide deres fokus på børns læring og inviterer dem til at overveje, hvordan den gensidige relation mellem pædagog og barn påvirker børns kropslige, nonverbale og følelsesmæssige oplevelse og deltagelse. Massage-agtig berøring er en vigtig del af relationen mellem pædagog og barn Lone Svinth, ph.d.: Being touched – the transformative potential of nurturing touch practices in relation to toddlers’ learning and emotional well-being. DPU, Aarhus Universitet, 2018.'..