Tilbage

Ideforum.dk

Hvorfor et normkritisk perspektiv på dagtilbudspraksis?

 

Uddrag: Denne artikel er et lille vindue ind i et forskningsprojekt, der er blevet til på baggrund af en nysgerrighed og en villighed til at åbne sin praksis op, ved at lade os som forskere kigge med, og sammen udvikle perspektiver på det pædagogiske arbejde. Fra vores feltobservationer: På stuen ses en stor aktivitetstavle med oversigt over, hvilke voksne, der er på arbejde, og hvilke grupper de er tilknyttet. På tavlen står der et fokusord. Fokusordet udskiftes jævnligt. Ved bordene ses en visualisering af små fællesskaber, hvor børnene er delt op i tre grupper. Pædagogen fortæller, at børnegrupperne er sat sammen på tværs, alt efter hvordan de matcher hinanden. På en anden væg ses en positioneringstavle, hvor pædagogerne kan se, hvilke arbejdsopgaver der er. F.eks. skal den pædagog, som har fri kl. 15.15 sørge for ... På en tredje væg ses en plakat med: “Husk min. to bleskift”. Ude på gangen ses inklusionstavlen, og overfor den hænger visuelle støttesystemer. Ti skridt længere nede ad gangen står der X antal legekasser. I hver legekasse er der et legescript med en start, midte og en afslutning. “Vi leger fødselsdag”, “Stop, må jeg se dit kørekort” og “vi går til frisør” er titlerne på nogle af legekasserne. Med disse mange anvisninger på, hvordan pædagogikken skal se ud, bliver vi nysgerrige på, hvordan det pædagogiske personale bærer, bryder og bygger normer i deres daglige praksis, og hvordan og hvornår man som medarbejder gør: “Den gode pædagog?”...

Hele artiklen er tilgængelig for vores medlemmer.

LOG IND

Mistet din adgangskode?