Tilbage

Ideforum.dk

Praksisfortællinger åbner for børneperspektivet

 

Uddrag: I denne artikel kommer vi med et eksempel på, hvordan man professionelt kan arbejde målrettet med børneperspektivet i praksis. Processen foregår overordnet i tre dele: deltag aktivt i praksis, nedskriv praksisfortæller over oplevede situationer med børn, og til slut foregår den refleksive proces med at fremmane barnets perspektiv i analysen af praksisfortællingerne. Begrebet børneperspektiv Begrebet børneperspektiv dækker over det, at pædagogen med sin erfaring og faglighed bestræber sig på at få indblik i barnets oplevelse. Børneperspektivet er en fast del af den pædagogiske hverdag, og begrebet blev i 2018 formelt obligatorisk med Den styrkede pædagogiske læreplan. ”Børneperspektivet er skrevet ind i formålsbestemmelsen for at tydeliggøre, at barndommen har værdi i sig selv, og at det pædagogiske læringsmiljø skal tage udgangspunkt i et børneperspektiv, uanset om der er tale om hverdagssituationer, børneinitierede aktiviteter eller voksenplanlagte forløb.” Barnets perspektiv er altså pejlemærke for, hvordan den pædagogiske praksis skal formes og evalueres...

Hele artiklen er tilgængelig for vores medlemmer.

LOG IND

Mistet din adgangskode?