38 % af de kommunale dagtilbud for 0-2-årige børn er utilstrækkelige

Uddrag: Olga kører på en lille gul skum-scooter på stuen, og kommer til at strejfe Sami, som bliver ked af det. Pædagogen Sandra trøster Sami og får øje på, at han kigger nysgerrigt mod Olga, der nu suser den anden vej. Pædagogen får øjenkontakt med Sami: Du er kommet over forskrækkelsen? Han nikker. Pædagogen peger på den lilla scooter i hjørnet: Vil du gerne køre sammen med Olga? Sami nikker. Pædagogen kalder på Olga, de går ud på gangen, hvor de ”bygger” en lang bane med en scooter-vendeplads i den ene ende. Olga og Sami kigger på hinanden og griner og sætter af. I Danmark har daginstitutioner et særligt ansvar for de yngste børns hverdag • I Danmark går de fleste små børn i dagtilbud, de starter tidligt og de bruger mange timer i daginstitutionen. • Forskning viser, at de tidlige år i børns liv har stor betydning for deres trivsel og udvikling her og nu – og videre frem i livet. • Derfor er kvaliteten af de pædagogiske miljøer børnene møder i deres hverdag vigtig. Den første nationale undersøgelse af kvaliteten i vores daginstitutioner for de 0-2-årige børn viser, hvad der allerede fungerer godt, og hvor der er behov for udvikling...