Tilbage

Ideforum.dk

TRYGGE KORONASAMTALER MED BØRN – JO MERE SKRÆMMENDE NOGET ER, JO VIGTIGERE ER DET AT TALE OM DET

 

Uddrag: Coronaen har i skrivende stund præget vores liv i cirka 1 år og vi har efterhånden fået et godt indblik i, hvordan børn forstår den - hvad de har brug for hjælp til at forstå bedre - og hvad de bliver foruroliget af. mangler, så de kan konstruere en begribelig og håndterbar Coronahistorie. Coronavirus er vanskeligt at forstå – men ‘alt bliver godt til sidst’ Vi ved for eksempel, at nogle børn går rundt og er bange – nogen er til og med bange for, at de skal dø. Hvis børnene overlades til sig selv og deres egen tolkning af Coronaviruset, øges sandsynligheden for, at de bliver unødvendig bange. Det bedste vi derfor kan gøre er at tale med dem og dermed forsøge at gøre dem mere trygge. Samt lære dem noget. De overordnede emner børnene er optaget af: Farlighedsgrad, varighed og omfang Dette er tre tydelige kategorier i tillæg til uro, bekymring og angst. Farlighedsgrad omfatter spørgsmål om, hvor farlig viruset egentlig er, hvor let det smitter, og om børn er særligt udsatte. Varighed – er det mest stillede spørgsmål: Hvor længe kommer dette til at vare? Omfang – Hvor omfattende bliver dette, og hvor mange vil blive smittet og syge? Spørgsmål indenfor disse tre emnegrupper giver os et tydeligt signal fra børnene om, at de ønsker mere information, og flere giver da også direkte melding om dette..

Hele artiklen er tilgængelig for vores medlemmer.

LOG IND

Mistet din adgangskode?