Pædagoger kan meget – specielt når de får gode muligheder for det
Uddrag: Rammen for en dag, fra 9-12 Ofte startede børnene og den voksne i undergruppen med at spise lidt sammen; derefter en mindre kreativ aktivitet med forskellige, skiftende materialer, og så gled det stille over i lege. Oftest på børnenes egne initiativer men nogle gange rammesatte man en leg, for eksempel en køkkenleg, indtil man mærkede, at nu kunne de selv og så trak man sig. Som én formulerer det i dag: ”Jeg begyndte ikke at rydde op (!) men gik med ned på gulvet og var måske med i en leg, understøttede et barn der havde brug for det i en kort periode, måske kom jeg med en ny legegenstand, altså kort sagt støttede dem i at få legen til at udfolde sig og blomstre. I mange perioder skulle jeg ikke gøre andet end at skærme legene, fordi børnene kunne selv, hvis de blot fik ro.” Var der noget, som ’ikke duede’, kunne pædagogerne ændre på indhold, former eller rammer for legen/aktiviteten til næste gang...
Hele artiklen er tilgængelig for vores medlemmer.
Tilføj kommentar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.