Nøj, det ’ fysik, det ’ for børn
Uddrag: På vuggestuens græsareal har Sigurd stablet fem store bløde legoklodser ovenpå hinanden. Han får øje på malertape: ”Hva’ det?” spørger han. ”Malertape,” svarer jeg. ”Det,” han peger. ”Skal vi bruge det?” Han nikker. Jeg trækker tape ud, finder to rør, vi kan tape sammen, lægger de to rør op på legoklodserne, så de balancerer. Sigurd kommer med en bold, putter den ind i røret. Konstaterer bolden ikke triller i det vandrette rør. Løfter røret, så triller den ud. Sigurd griner, prøver igen. ”Du ændrer hældningen”, siger jeg, idet han løfter røret. Han gentager sin handling, og jeg gentager: ”Du ændrer hældningen. Sigurd ændrer hældningen”. Da Sigurd løfter røret og bolden triller nedad, råber han glad: ”hældniiing.”..
Hele artiklen er tilgængelig for vores medlemmer.
Tilføj kommentar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.