Kan du se det for dig? Visuel facilitering af pædagogisk udvikling
Uddrag: ”Vi vil gerne have vores egen læreplansblomst. Den skal vise, hvad der kendetegner vores børnehave, altså hvad der er helt særligt for os,” siger pædagogen Solvejg. ”Nemlig,” siger souschefen Dorthe, ”vi vil arbejde med den styrkede læreplan på en måde, der giver mening for vores hus.” Mira, der er leder, tilføjer: ”Den skal fortælle, hvem vi er og det er vigtigt, at alle føler ejerskab for den – lige fra pedellen til vikaren.” Jeg sidder til formøde med Solvejg, Dorthe og Mira i børnehaven Åhaven. Vi taler om deres ønsker for den pædagogiske dag, som jeg skal facilitere. Som visuel facilitator med solide pædagogiske rødder, arbejder jeg visuelt understøttende med pædagogisk udvikling. Det vil sige, at jeg bruger billeder og billedkort som afsæt for pædagogiske processer. Jeg møder institutionens ønske om udvikling med tuschen i hånden, faciliterende og dokumenterende. Og så tegner jeg undervejs i de pædagogiske dialoger. Ofte ender de pædagogiske dage med et produkt. Det kan være et stort visuelt referat eller en illustration, som jeg arbejder videre på efterfølgende...
Hele artiklen er tilgængelig for vores medlemmer.
Tilføj kommentar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.