Tilbage

Ideforum.dk

Faglig ledelse giver forbedret pædagogisk praksis!

 

Uddrag: En leder af en daginstitution har mange arbejdsområder og lederroller. Men alligevel vil vi pege på, at den faglige ledelse af den pædagogiske udvikling er en af de allermest afgørende opgaver.1 Forskningen fremhæver vigtigheden af en ledelse, der involverer sig i den pædagogiske praksis og som udvikler fagligheden, sammen med sine medarbejdere. Gennem faglig ledelse skabes et bedre grundlag for samarbejde, involvering, samskabelse og derigennem forbedring af kvaliteten i kerneopgaven. Aalborg Universitet og Københavns Kommune har derfor i et samarbejde udviklet en uddannelse for ledere af dagtilbud, med fokus på kvalitetsudvikling gennem faglig ledelse. Vi håber, at denne artikel kan bidrage med viden og inspiration til, hvordan den faglige ledelsesopgave kan udvikles i kommunerne. Forløbet gennemføres i fem lokalområder, med fem områdechefer, tre faglige chefer, 46 klyngeledere, 270 pædagogiske ledere og deres medarbejdere, samt direktion og pædagogiske konsulenter fra forvaltningen. Fra 2021-2023 blev den gennemført i to af byens fem lokalområder. Fra 2024-2026 gennemføres den i de sidste tre. Målet er at skabe et pædagogisk læringsmiljø af høj kvalitet for de godt 21.500 børn på 0-6 års området i kommunen...

Hele artiklen er tilgængelig for vores medlemmer.

LOG IND

Mistet din adgangskode?