Tilbage

Ideforum.dk

FILOSOFISKE SAMTALER MED BØRNENE DANNER RAMME FOR UDFORSKNING AF NATUREN

 

Uddrag: “Hvorfor bor billen under stenen?” De fleste pædagoger kender godt det der med, at turen ned til diget udløser en endeløs strøm af spørgsmål fra børnene. Børn er født med en naturlig nysgerrighed og trang til at forstå verden omkring sig. Den skal erobres og udforskes gennem sanserne – og tillægges mening med hjælp fra pædagogen. I vores iver for at hjælpe dem på vej kommer vi hurtigt til at levere svarene og f.eks. fortælle, hvorfor billen bor under stenen og ikke ovenpå. Det er der ikke noget forkert i, hvis målet er faktuel viden eller konkrete færdigheder, men det er ikke hensigtsmæssigt, hvis vi ønsker at understøtte børnene i at erfare, eksperimentere med og analysere deres omgivelser, og derigennem blive klogere på sig selv og verdenen - jf. Børne og Undervisningsministeriets formål med læreplanstemaet Natur, udeliv og science...

Hele artiklen er tilgængelig for vores medlemmer.

LOG IND

Mistet din adgangskode?