BØRN LEGER MED LANDSKABET OG/ELLER LANDSKABET LEGER MED BØRNENE

Uddrag: Børn leger ud fra og med landskabet Fjortofts pointe er, at børn opfatter og tolker et landskab efter de funktioner, landskabet tilbyder. Børn så at sige leger med landskabet og/eller landskabet leger med børnene. Hun er af den opfattelse, at hvis pædagoger benytter begreber fra landsskabsøkologien og omsætter dem i praksis, for eksempel på legepladsen, vil de i højere grad kunne se de muligheder, landskabet tilbyder i relation til den udepædagogiske praksis. ’Standardlegepladser’ – er der for mange af Mange legepladser er i dag meget ensartede og traditionelle i deres opbygning og indretning. Børn oplever i store træk, uanset hvor gamle de er, og hvor de end befinder sig, de samme præfabrikerede legeredskaber. I daginstitutioner, på skoler, på offentlige legepladser og parker, i boligområder, på færger, i lufthavne er der noget, de kan gå op af, henad og rutsje ad, de velkendte psykosehøns samt en mindre sandkasse og nogle traditionelle gynger...