Vi får først og fremmest et barn i trivsel ved at se på ’alt det’ omkring barnet
Uddrag: Vi kalder dem nogle gange børn i ’udsatte positioner’. De bliver beskrevet som enten ’for urolige’ eller ’for passive’, måske som ’udenfor pædagogisk rækkevidde’. Signe (opdigtet navn) er en forsigtig pige på knap 4 år, der aldrig taler for højt eller forstyrrer de andre børn. Hun går hellere udenom dem end ind i dem. Ved aktiviteter under samlingen viser hendes kropssprog, at hun forsøger at følge med. Når det forventes, at børnene kommer med et bestemt svar, har hun tydelig øjenkontakt med den voksne, men hun svarer ikke, når hun bliver spurgt. Når de andre børn, efter samlingen, suser ud i garderoben og på rekordtid tager overtøj på, bliver hun siddende i rundkredsen og kigger sig omkring. De voksne fortæller, at det sker hver dag. Under observationen bliver det tydeligt, at personalets tempo er tilpasset de mest modne hjerner hos børnene. Aktiviteterne bliver afviklet, som om de følger en manual og der er ikke tid til at dvæle ved noget. Signe elsker at lege med dukker og finder ofte et fredeligt hjørne...
Hele artiklen er tilgængelig for vores medlemmer.
Tilføj kommentar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.