Uddrag: Du kunne nemt som læser indvende mod titlen på dette temanummer (se ovenover), at det var da en ordentlig omgang (ganske vist vigtige) begreber om børns liv i dagtilbud! Men forklaringen er, at da vi i sin tid spurgte nogle hundrede pædagoger til råds om numre i 2021 pegede en meget stor del af dem på netop disse begreber. Derfor har vi lavet dette nummer. Måske kunne titlen nu sammenfattes til noget mere enkelt: Hvordan vi forebygger stress i dagtilbuddet – og hvordan vi fremmer trivsel. Og det skal jeg da lige love for, at dette nummer handler om. Rigtig mange pædagoger og ledere byder ind med flotte beretninger fra deres dagtilbud om, hvordan de arbejder med netop dette: Vi ønsker ikke at stresse vores børn unødigt, og vi vil gøre alt, hvad vi kan for at fremme deres trivsel. Det har ført til artikler om at tilstræbe små grupper, arbejde med at se alle børn, ikke snakke så meget med stemmen men med kroppen til børnene (knus, kropskontakt), indrette lokalerne på en trivselsfremmende måde, undgå unødvendig støj, tilstræbe at alle børn har gode kontakter til både andre børn og de voksne, fremme masser af leg og kreativitet, bruge anerkendende sprog, synge for børnene ved overgange, stenalder-flow – og flere artikler om hvad der sker i hjernen, når børn stresses - samt at normeringer er utroligt vigtige. Og meget andet! Ind i mellem – det erkender jeg gerne – har der siddet en forræderisk tåre i min øjenkrog, når jeg læste og redigerede artikler, fordi der er nogle rørende beretninger imellem. Samtidig er jeg blevet klogere – og det er jo ikke det værste, man kan blive. Jeg garanterer næsten, at når du har læst i dette nummer har du det ligesådan...
Hele artiklen er tilgængelig for vores medlemmer.
Tilføj kommentar
Du skal være logget ind for at skrive en kommentar.