2/25 – Indretning: Ideer til lokalernes form, indretning og pædagogiske funktion

Uddrag: Jeg tør næsten vædde min sidste 50 øre1 på, at alle der læser dette har prøvet at træde ind i en daginstitution. Nogle har også arbejdet i flere forskellige og har man arbejdet hele sit liv, kan man lidt hovedregning nå op på mere end 10.000 gange! Plus som forældre til et barn i daginstitution. Så ved du, som jeg, hvordan det er at træde ind i en daginstitution. Og du er måske enig i, at 30 sekunder efter du er trådt ind, ved du sådan cirka, hvad det er for en slags daginstitution – herunder om den er god/dårlig i en eller anden grad. Jovist, dette første indtryk bliver nogle gange korrigeret efter nogen tid, men det er interessant, hvad det er, der giver os de hurtige indtryk. Her er nogle bud: Et ’åbent’ sted – Med godt lys – God lyd – Nemt at få overblik (også som 1-3 årig?) – Møblernes signaler – Indretningen af rummene – ’Hyggeligt’ – Mange kede-af-det børn med forkert lyd på. Og så videre. Jeg har besøgt mange dagtilbud i både ind- og udland gennem årene og jeg har heldigvis besøgt flest, der lever positivt op til langt det meste af ovenstående. Hvor jeg havde en god mavefornemmelse med det samme. Og færre gange har jeg fået ondt i maven meget hurtigt. I dette nummer af 0-14 prøver vi at give bidrag til, hvad der skaber den gode mavefornemmelse. Vi koncentrerer via bidragene pædagoger o.a. flere af beskrivelserne om netop dette med at trives. Hvor virker børnene glade og trygge ved det sted, de skal være så mange timer i? Samtidig er nogle af artiklerne også fokuseret på læringsmiljøerne. Jeg kan kun sige: Læs om dette på de kommende sider, nyd de mange fotos, og arbejder du selv i et dagtilbud, vil du finde mange inspirerende ideer til indretning undervejs. Også en del der næsten ikke koster (mange) penge...