Følg os på de sociale medier
Tilbage

Ideforum.dk

2/21 – Udendørs pædagogik

 

Uddrag: ’Udendørspædagogik’ – det er jo egentlig en ret spøjs titel til et nummer af tidsskriftet. Er pædagogik da ikke pædagogik, uanset om man udfører den indendørs eller udendørs? Ja og nej. Ja – fordi det for eksempel viser sig, at mange dagtilbud har flyttet deres indendørs aktiviteter udendørs. Ikke mindst Corona-perioden har fremmet denne trafik. Man kan åbenbart lige så fint synge, danse, tegne, lege, og en masse andet, udendørs, selv om det traditionelt er en indendørs aktivitet. Nej – fordi der alligevel sker noget andet, når det er under åben himmel, man gør disse ting. Luften, vinden, solen, regnen, landskabet giver det hele en anden glød og atmosfære. Der er mere plads til at bevæge sig, mere albuerum, ofte færre konflikter, mere udfordring og oplevelse – siger mange. Også mere sundhed – siger en del undersøgelser. Det har været en stor fornøjelse at fremstille dette temanummer. Vi startede i sin tid med at spørge bredt, om der var dagtilbud, som ville dele ud af deres erfaringer via en artikel. Det strømmede ind med forslag og gode tilbud! Næsten fire gange så mange som vi overhovedet har plads til. Tak!* Dette er jo i sig selv et yderligere tegn på, at det udendørs er mere og mere populært og udbredt. Det er, kort sagt, kommet for at blive og det udvikler sig hele tiden. Læs selv – og bliv inspireret!..

Hele artiklen er tilgængelig for vores medlemmer.

Tilføj kommentar

LOG IND

Mistet din adgangskode?